Очистването на въздуха от Кръста Господен (алюзия към теологумена за въздушните митарства)

автор: св. Атанасий Велики

… Но ако някой от нашите собствени люде също запита, не от любов към спора, а от любов към знанието, защо Той е претърпял смърт не по друг начин, а на Кръста, нека нему също бъде казано, че за нас не бил добър никакъв друг начин, освен този, и че било правилно Господ да пострада така заради нас. Защото ако Сам Той дошъл да понесе клетвата, положена върху нас, как иначе Той би могъл да „стане клетва заради нас“1, освен ако не получел смъртта, отредена за проклятие? И това е Кръстът, понеже именно така е и писано: „проклет е всеки, който виси на дърво“1.

И пак, ако смъртта на Господа е откупа за всички и чрез Неговата смърт се „разруши преградата, що беше посред“2, и настъпи призоваването на народите, как щеше Той да ни повика при Себе си, ако не беше разпнат? Защото единствено на кръста човек умира с разперени ръце, поради което за Господа било подобаващо да понесе и това и да разпери ръцете си, тъй че с едната Той да може да притегли древния народ, а с другата – онези, от езичниците, и заедно да ги обедини в Себе си, понеже това е и което Той Сам казал, показвайки с какъв вид смърт щял да изкупи всички: „И кога Аз бъда издигнат от земята, всички ще привлека към Себе Си.“3

И още веднъж, ако дяволът – врагът на нашия род, след като паднал от небето, се скита из нашия въздух и там, упражнявайки господството си над подобните нему духове като негови събратя по неверие, не само твори чрез тях измами в онези, които се подлъгват, но се опитва да попречи и на онези, които вървят нагоре, относно което апостолът казва: „съгласно с княза на въздушната власт, сиреч на духа, който сега действува в синовете на неверието“4; а пък Господ дошъл да повали дявола, да очисти въздуха и да подготви пътя за нас нагоре към небето, „чрез завесата, сиреч, плътта Си“5, както казва апостолът, и което трябвало да бъде чрез смърт – тогава чрез какъв друг вид смърт можело да стане това, освен чрез такава, която настъпва във въздуха, имам предвид кръста? Защото единствено Оня, Който е усъвършенстван на кръста, умира във въздуха и така било наистина подобаващо, че Господ изстрадал тази смърт.

Защото бидейки издигнат по този начин, Той очистил въздуха от злото както на дявола, така и на демоните от всякакъв вид6 (както Сам казва: „видях сатаната, как падна от небето като светкавица“7) и отворил наново пътя към небето, както пак Той казва: „Подигнете, порти, горнището си, подигнете се, вечни порти.“8 Понеже не Самото Слово се нуждаело от отваряне на портите, бидейки Господ на всички, нито някое от Неговите дела било затворено за своя Творец, но именно ние сме били, които сме имали нужда от това, и които Той изнесъл нагоре в Своето собствено тяло, понеже като го предал на смърт наместо всички, чрез него Той още веднъж проправил път нагоре към небесата.

––––––––––––––––––––––

1 Галатяни 3 : 13; Второзаконие 21 : 23, бел. прев.

2 Eфесяни 2 : 14, бел. прев.

3 Иоан 12 : 32,33, бел. прев.

4 Eфесяни 2 : 2, бел. прев.

5 Евреи 10 : 20, бел. прев.

6 Виж Колосяни 2 : 15, бел. прев.

7 Лука 10 : 18, бел. прев.

8 Псалом 23 : 7, бел. прев.

Откъс от „За Въплъщението“, св. Атанасий Велики, източник: www.pravoslavieto.com

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: