Огнената река (V-та и VI-та точки)

last_judgmentавтор: д-р Александър Каломирос

V

Така в езика на Свещените Писания, “справедлив” означава добър и любящ. Говорим за справедливите хора в Стария Завет. Това не означава, че те са били добри съдии, но че те са били добри и обичащи Бога хора. Когато казваме, че Бог е справедлив, ние нямаме предвид, че Той е добър съдия, Който знае как да наказва човеците справедливо според тежестта на престъпленията им, но напротив, имаме предвид, че Той е благ и любящ, прощаващ всички прегрешения и непослушания, и че Той иска да ни спаси с всички средства и никога не връща зло за зло (1). В първия том на “Добротолюбието” е поместен чудесен текст от св. Антоний, който трябва да ви прочета:

“Бог е добър, безстрастен и неизменен. Сега някой, който мисли, че е разумно и вярно да се твърди, че Бог не се променя, може също да попита как, в какъв случай, е възможно да се говори за Бог като радващ се на тези, които са добри и показващ милост към тези, които Го почитат, и като отвръщащ се от порочните и гневящ се на грешните хора. На това трябва да се отговори, че Бог нито се радва, нито започва да се гневи, понеже радостта и обидата са страсти; нито пък Той се подчинява на даровете на тези, които Го почитат, защото това ще рече, че Той клони към удоволствие. Не е правилно да се казва, че Божеството чувства удоволствие или недоволство от човешките състояния. Той е благ и само дарява благодат и никога не наранява, оставайки винаги същия. Ние хората, от друга страна, ако останем добри чрез уподобяване на Бога, сме свързани с Него, но ако станем зли като не се уподобяваме на Бога, ние се разделяме от Него. Живеейки в святост ние се прилепяме към Бога; но ставайки порочни, ние правим от Него наш враг. Не става дума за това, че Той започва да се гневи на нас по тираничен начин, но че именно нашите грехове са тези, които пречат на Бог да засияе в нас и ни излагат на  демоните, които ни измъчват. И ако чрез молитва и дела на милосърдие, ние постигнем освобождение от нашите грехове, това не означава, че сме надвили над Бога и сме Го накарали да Се промени, но че чрез делата и обръщането си към Божеството, ние сме излекували нашата порочност и така още веднъж изпитваме радост от Божията благост. Следователно да се каже, че Бог се отвръща от порочните е все едно да се каже, че слънцето се скрива от слепия.” (2) (Глава 150)

VI

Сега се надявам, че виждате как Бог е бил наклеветен от западната теология. Августин, Анселм, Тома Аквински и всички техни последователи са допринесли за тази “теологична” клевета. И те са основателите на западната теология, без значение дали става дума за папизъм или протестантство. Със сигурност тези теолози не казват категорично и ясно, че Бог е порочно и страстно същество. Те по-скоро считат Бог като окован от по-висша сила, от една мрачна и неумолима Принуда, подобно на тази, която е управлявала езическите божества. Тази Принуда Го задължава да връща зло за зло и не Му позволява да извини и да забрави злото, извършено срещу Неговата воля, докато не Му се предложи една безкрайна сатисфакция (в смисъл на “обезщетение” – бел. прев.)

Тук отваряме големия въпрос за езическото, елинското влияние върху християнството.

Езическият манталитет е в основата на всички ереси. Той е бил много силен на Изток, защото Изтокът е бил кръстопът на всички философски и религиозни течения. Но както четем в Новия Завет, “където грехът се намножава, благодатта изобилства в повече”. Така, че когато ересите са били в разцвета си, православието също е било в разцвет, и въпреки, че е било преследвано от властите на този свят, то винаги е излизало като победител. На Запад, напротив, езическите елински разбирания са влезли безпрепятствено, без да имат вид на ерес. Те са влезли чрез множество латински текстове, написани от Августин, епископ Ипонийски. Св. Йоан Касиан, който е живеел на Запад, е разбирал отровата в Августиновите учения и се е борил срещу тях. Но фактът, че книгите на Августин са били написани на латински и фактът, че са били изключително обемни, не е позволил тяхното изучаване от от отците на Църквата, и така те никога не са били осъдени както творбите на Ориген са били осъдени на Изток. Този факт им е позволил по-късно да упражнят силно влияние в западната мисъл и теология. На Запад, малко по малко, владеенето на гръцки език е намалявало и там текстовете на Августин са били единствените налични книги от древни времена написани на разбираем език. Така Западът възприел като християнско едно учение, което в много от своите аспекти е езическо. Разрастването на папо-цезаризма в Рим не е позволявало никаква здравословна реакция срещу това положение на нещата и така Западът е потънал в хуманистичната, езическа мисъл, която доминира и до ден днешен. (3)

Така от една страна имаме Изтока, който говори и пише на гръцки, останал в основата си Новия Израел с израелска мисъл и свещена традиция, и Запада от друга, който е забравил гръцкия език и е останал отрязан от Източната държава, наследил езическата елинистична мисъл и манталитет, оформил с тях едно изкривено християнско учение.

Всъщност, противопоставянето между православието и западното християнство не е нищо друго освен продължение на противопоставянето между Израел и Елада.

Никога не бива да забравяме, че отците на Църквата са считали себе си за истински духовни чеда на Авраам, че Църквата виждала себе си като Новия Израел и че православните хора, без значение дали са елини, руснаци, българи, сърби, румънци и т.н., са имали съзнание, че са като Натанаил, истински израилтяни, Божий народ. И докато това е било истинското съзнание на Източното християнство, Западът е ставал все повече отроче на езическите, хуманистични Елада и Рим.

 –––––––-

Бележки:

  1. “И какво е милостиво сърце?” Това е сърце, горящо заради цялото творение, за хората, за птиците, за животните, за демоните и за всяко сътворено нещо; и при спомена и виждането им, от очите на милостивия човек се изливат изобилни сълзи. От силната и разпалена милост, която владее сърцето му и от великото си съчувствие, неговото сърце е смирено и той не може да понесе да чува или да вижда каквото и да е нараняване или малка тъга в творението. Поради тази причина той продължително принася молитви със сълзи, дори за неразумните зверове, за враговете на истината и за тези, които го нараняват, те да бъдат запазени и да получат милост. И по същия начин той дори се моли за сонма от демони заради своето велико съчувствие, което гори безпределно в сърцето му по подобие на Бога”. Св. Исаак Сирин, Омилия 81.
  2. “Не Бог, Който е враждебен, но ние; защото Бог никога не е враждебен”. Св. Йоан Златоуст (PG 61, 478)
  3. Вж. I.S. RWMANIDHS, TO PROPATORIKON AMARTHMA, (Athens, 1957).

превод от английски: Мартин Димитров, източник: orthodoxpress.org, първите 4 точки са преведени тук.

Следва

19 Comments on Огнената река (V-та и VI-та точки)

  1. Росица // 28/05/2012 в 15:53 //

    Езекиил 33:12 Затова, сине човешки, кажи на людете си: Правдата на праведния няма да го избави в деня, когато престъпи; и нечестивият няма да падне поради нечестието си в деня, когато се върне от нечестието си, също както праведният не ще може да живее поради правдата си в деня, когато съгреши.
    13 Когато река на праведния, че непременно ще живее, а той като уповае на правдата си, извърши неправда, то ни едно от неговите праведни дела няма да се спомни; а поради неправдата, която е извършил, той ще умре.
    14 И когато кажа на нечестивия: Непременно ще умреш; а той се върне от греха си и постъпи законно и праведно; –
    15 ако нечестивият върне залог, върне грабнатото, ходи в повеленията на живота и не върши неправда, непременно ще живее; няма да умре;
    16 ни един от греховете, които е извършил няма да се помни против него; той е постъпил законно и праведно; непременно ще живее.Бог не благоволи в смъртта на нечестивия,по-добре за него е да се покае и да живее!

  2. Не виждам връзка на коментара Ви с публикувания текст. Бъдете по-конкретна.

  3. Росица // 28/05/2012 в 21:23 //

    Не мога да повярвам на очите си,че Александър Каломирос е поддръжник на еволюционната теория-следователно не вярва,че Бог е творец на живота,на видимото и не видимото,на вселената.Този човек създава собствено учение за спасението и съда Божий,само защото не му харесва понятието съд.Какво казва Господ: в Йоан 3:18 „Който вярва в Него не е осъден; който не вярва е вече осъден, защото не е повярвал в името на Единородния Божий Син.“2 Петър 3:13″А според обещанието Му очакваме ново небе и нова земя, в която да живее правда.“Бог е справедливостта и истината!Деяния 17:31″тъй като е назначил ден, когато ще съди вселената справедливо чрез Човека, Когото е определил; за което и е дал уверение на всички, като Го е възкресил от мъртвите.“
    Любовта на Бога е безгранична,защото по благодат сме спасени,чрез вяра.
    Първият ми коментар има връзка и после видях,че по-подходящо щеше да бъде да напиша Езекиил 34 гл.Така,че и в православието има лъжеучители-факт.

  4. Чък Норис // 28/05/2012 в 21:28 //

    Росица, искате да кажете че написаното от Каломирос не е в съгласност с православната догматика ли? Посочете кое точно изречение имате предвид.

  5. Стоян Костов. // 29/05/2012 в 00:05 //

    Много сложна материя не е за прости ора като мене.

  6. Росица // 29/05/2012 в 07:55 //

    Не съм запозната с православната догматика и за това съм тук.Ще задавам много въпроси и ще се ръководя единствено от Божието слово-Библията.За мен не е от значение да имам знания относно различни доктрини ,а единствено да познавам Бога и да се покланям и да служа според волята Му.

  7. Росица // 29/05/2012 в 07:58 //

    Стояне,това дали сте прост или много учен няма никакво значение за човек с вяра.Вие мн. добре го знаете:)

  8. Стоян Костов. // 29/05/2012 в 15:03 //

    Така е съгласен съм с това.

  9. Росица // 30/05/2012 в 13:43 //

    Святия Дух действа,като издирва помислите и намеренията на сърцата,осветява и най-дълбокия мрак.И нищо скришно не може да има от Бог,нито тайно,което да не стане явно.Кои са под осъждение?-тези които не са приели със сърцето си Господ Иисус Христос за сой спасител.Утешителя отдавна е пратен и :в Йоан се казва в 16:7″ Обаче Аз ви казвам истината, за вас е по-добре да отида Аз, защото, ако не отида, Утешителят няма да дойде на вас; но ако отида, ще ви го изпратя.
    8 И той, когато дойде, ще обвини света за грях, за правда и за съдба;
    9 за грях, защото не вярват в Мене;
    10 за правда, защото отивам при Отца, и няма вече да Ме виждате.“Откровение 22:12 „Ето, ида скоро; и у Мене е наградата, която давам, да отплатя на всекиго, според каквито са делата му.“

  10. Чък Норис // 01/06/2012 в 10:59 //

    цитат: „Не мога да повярвам на очите си,че Александър Каломирос е поддръжник на еволюционната теория-следователно не вярва,че Бог е творец на живота,на видимото и не видимото,на вселената.“

    И от къде това СЛЕДОВАТЕЛНО? Как си решихте че не вярва. Креационизма всъщност е извращение. Най-малкото е подло някой да прокарва уродливите си разбирания за това как Бог твори и да поставя ултиматум за единствено вярно не мислите ли? Разбирането книга Битие в буквалния й смисъл е първо тотално непознаване на Бог, второ идолатрия към библията, и трето идеология. Християнството не е идеология. Милитантния креационизъм има за следствие посъвместна апостасия и атеизъм. А то е тончо заради налагането на някакъв ултиматум върху тълкуването на Битие и представянето на Бог в такава уродлива и фалшива форма. Всички нормални хора биха се отвратили от един такъв Бог. Това е проблема. Еволюцията е факт, и псевдонаучните манипулации за да се защити една уродлива прожекция за Бог и сътворението като акт на любов разбрано като акт на не знам си какво, са с пагубни последствия. Защо съдите според вашите стереотипи че който е еволюционист не вярва в Бог и че Бог е сътворил всичко?

  11. Росица // 02/06/2012 в 12:31 //

    Чък,след като пренебрегваш Битие и също като мене правиш заключения според твоите стереотипи,ще ми отговориш ли ,дали вярваш в еволюционната теория на Дарвин?Ние от маймуните ли сме произлезли?Ето ти възможните алтернативи между които човек може да избира:1.Божествено сътворение или спонтанно зараждане.2.целенасочен план или случаен ред.3.сложен ред или хаотични грешки.4.безграничен ред или безгранични случайности.5.живот от живот или живот от не живот.6.Бог създател или време създател.7.ентропия или еволюция.8.катастрофа или постепенност.9.истинна Библия или истинни теории.10.Божието предназначение или никакво предназначение.11.съществуване на абсолюти или всичко е относително.12.мутациите са вредни или някои мутации са полезни.13.относително млада земя или изключително стара земя.14.цивилизация от началото или бавно развитие на цивилизацията.15 изроден човек или човекът става по-добър.16.надежда за бъдещето или безнадежност.Сега прочети от книга Йов целите 38 и 40 глави,където Бог говори за делата на сътворението си.Псалм 86:9″Всичките народи,които си сътворил ще дойдат и ще се поклонят пред Тебе,Господи.И ще прославят името Ти“.В псалм 85 Бог ясно заявява,че човек е направен малко по-долу от ангелите.Да погледнем какво казва Бог за древните цивилизации,разкрива тайната в Йов 8:8″Понеже,попитай моля,предишните родове,и внимавай на изпитаното от бащите им…“Преди 4000 год. сам Бог заявява,че:“Нищо от това,което са намислили да правят,не ще бъде невъзможно за тях“.Знанието ще се увеличи в последните дни Данаиил 12:4,е предсказано преди 3000 год.Днес някои хора живеят още в каменната ера,докато други изследват космоса.Споменава ли Библията за пещерните хора?Преди 2600 год. пророк Исаия 2:19.И днес обществото има своите изостанали и това в никакъв случай не може да се нарече еволюция.Цар Соломон е написал книгата Еклисиаст,в която четем в1:9-11Каквото е станало,това е което ще стане,и каквото е било извършено,това е което ще се извърши,и няма нищо ново под слънцето.Има ли нещо,за което да може да се каже:Виж!Това е ново?То вече е станало във вековете,които са били преди нас.Не се помнят предишните поколения,нито ще се помнят следващите,идещите поколения,между ония които ще идват подир.Каквото и да откриваме и изобретяваме,то вече е съществувало в древността.Филон от Александрия 30 год. преди Христа-40-от Христа пише:“Поради причина на постоянни и повтарящи се бедствия от вода и огън,по-късните поколения не получиха от предишните спомена за реда и последователността на събитията.“Някои примери за древни постижения,за които естествено от горе казаното нямаме пълно инфо,но можем да си извадим заключение1.Голямата пирамида в Гиза-Египет.2.Точно поставените мегали-дялани огромни камъни в Стоухендж Англия.3.Огромни древни градове като Вавилон и Теотицакан в Мексико.4.Познание по математика и астрономия,открито от градовете на маите в Юкатан.5.Тайнствени споменавания за технически инструменти,машини,електричество и въздухоплаване.

  12. AltruistickChristianDoitCharity // 03/06/2012 в 09:02 //

    още по-велики разбирачи

  13. Стоян Костов. // 03/06/2012 в 14:48 //

    Изчезнал по-време на акция яко богословства.

  14. Стоян Костов. // 03/06/2012 в 14:49 //

    Батка много ти е сложен псевдонима

  15. Мечето Бъни // 03/06/2012 в 16:01 //

    Дай да те видим ти какво разбираш.

  16. Стоян Костов. // 03/06/2012 в 18:00 //

    От нищо братле простия човек може само да дава акъл.

  17. Росица // 03/06/2012 в 18:10 //

    Книгата на пророк Наум.Името Наум означава утеха,успокоение.В тази книга виждаме черта от характера на Бога,която много хора пренебрегват.Тя е гнева към греха, неправдата,насилието и злото.Да,Бог е любов,Той е милостив и дълготърпелив,но е и справедлив съдия!А всеки съдия дава присъди-Наум 1:1-6.Преди 100 год. когато пророк Йона е изпратен при ниневийците и те са се покаяли,за съжаление са забравили покаянието и отново са се прилепили към греха и неморалността.Връзка във 2 Петър 2:22″С тях се е случило това, което казва истинската пословица: Псето се върна на бълвоча си, и: Окъпаната свиня се върна да се валя в тинята.“Това се случва и днес,когато покаянието не е истинско,а привидно и само на думи,но не и от сърце.
    Наближава зверски жестока хилядна армия.В Исаия 36 и 37 гл. е описан историческия момент.Бог утешава уповаващите на Него хора-Наум 1:7-13.Как Бог съди Ниневия-в 14 стих и пророчеството се сбъдва за една нощ при управлението на бащата на цар Новоходоносор.След като Бог утешава божия народ,означава ли това,че не е справедлив съдия и към тях-не!Праща изпитания и възпитава с бащинска грижа!Прави го с цел да ни научи кое е добро за нас,да ни утвърди във вярата.

  18. Мечето Бъни // 03/06/2012 в 18:54 //

    Въпросът ми беше към AltruistickChristianDoitCharity, не към Стоян Костов.

  19. AltruistickChristianDoitCharity // 09/09/2012 в 16:55 //

    МЕЧЕ ЛИ СИ, НЕ ТЕ ЗНАМ…НО АКО ИСКАШ ДА ЗНАЕШ КАКВО РАЗБИРАМ ЗАСТАНИ С ЛИЦЕТО СИ….

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

%d блогъра харесват това: