Четенето като добродетел

Varsanufiy Optinskiавтор: преп. Варсануфий Оптински

Трудете се да четете книги от Светите Отци, които съответстват на вашия начин на живот, не само за да им се възхищавате и да се наслаждавате от четенето на отеческите творби, но и за да ги прилагате на практика.

Християнинът, който живее в света, трябва да чете творенията на великите светители, които са писали за народа, които са поучавали в християнски добродетели, достъпни за тези, чиито живот е обвързан с материалните неща. Друго следва да е четенето за общежителните монаси: те трябва да четат свети Отци, които са написали наставления за този тип живот. И вече съвсем друго следва да е четенето за бъзмълвниците и отшелниците.

Изучаването на добродетели, които не съответстват на начина на живот, произвежда мечтателност, довежда човека в лъжовно състояние. Упражнението в добродетели, които не съответстват на начина на живот, прави живота безплоден. И животът се изтощава напразно, добродетелите пропадат: душата не може дълго да ги задържи в себе си, трябва скоро да се освободи от тях, защото не са й по силите.

Едно подобно, превишаващо силите и възможностите упражнение във възвишени добродетели често поврежда неизцелената душа, за дълго я разстройва, понякога за цял живот, прави я неспособна за подвизи на благочестието. Господ е заповядал „новото вино“, т.е. възвишените добродетели и подвизи, „да се влива в нови мехове“, т.е. да се предостави на подвижници, вече узряли в благочестивия подвиг, обновени и просветени от благодатта. Той е забранил да се влива новото вино в стари мехове, да се прави на старата риза кръпка от нов плат.

Не си мислете, че възвишеният подвиг, за който вашата душа не е узряла, ще ви помогне! Не! Той още повече ще ви разстрои: ще трябва да го оставите, а в душата ви ще се появи униние, безнадеждност, помрачение, ожесточеност. При подобно душевно разположение вие ще допуснете по-големи грешки, по-големи крушения в закона Божий от тези, в които сте попадали преди това. „Никой не пришива на вехта дреха кръпка от нова дреха; инак, и новата ще раздере, и на старата не ще прилича кръпка от новата.“

За монасите изобщо, а и за християните, които живеят в света, най-полезното четиво е Новият Завет, и особено Евангелието. Но то трябва да се чете със смирение, като не си позволяваме собствени тълкувания, но да се ръководим от тълкуванието на Църквата.

превод от руски: Мартин Димитров

Advertisements

2 Comments on Четенето като добродетел

  1. Пенчо бре чети!, Пенчо не чете.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: