Кое Писание са чели св. Исаак Сирин и св. Йоан Шанхайски?

Исаак Сириец

св. Исаак Сирин

автор: Мартин Димитров

Нашият приятел-зилот от с. Горица пак се е развихрил днес в сайта си по темата за св. Силуан Атонски, питайки дали е позволено да вярваме на написаното в Свещеното Писание. Ние пък ще попитаме кое Писание са чели св. Исаак Сирин и св. Йоан Шанхайски? Дали ще посмее бившият рок – музикант да оспори и техния авторитет? Прилагаме цитати от слова на двамата светии – единият от 7 век, другият от 20 век. Св. Исаак Сирин е всепризнат авторитет в областта на православната аскетика, а св. Йоан Шанхайски и Санфранцискански пък е велик подвижник и пастир от миналия век, дивно просиял със светостта си по всички краища на земята, където е служил на Божия народ. Темата на цитатите е Божията любов, Съда и посмъртното състояние на човека.

Да видим какво казва преп. Исаак за мъките на геената:

„Казвам също, че мъчещите се в геената биват поразявани от бича на любовта. И колко горчиво и жестоко е това мъчение на любовта! Понеже чувстващите, че са съгрешили против любовта търпят мъчение, по-голямо от всяко водещо до страх мъчение; скръбта, поразяваща сърцето заради греха против любовта е по-язвителна от всяко възможно наказание. За човек е неуместна мисълта, че грешниците в геената се лишават от любовта Божия. Любовта е рожба от познанието на истината, която (с това всеки е съгласен) се дава на всички без изключение. Но любовта чрез своята сила действа двуяко: тя мъчи грешниците, както и тук се случва на приятел да страда от приятел, и весели спазващите своя дълг. И ето, според моето разсъждение, такова е мъчението на геената – то е разкаяние. Любовта весели със своите утехи душите на горните синове.“ (Слово 18, превод от руски: мой)

sveti ioan shanhaiski

св. Йоан Максимович

Ще приложим и цитат от св. Йоан Шанхайски относно естеството на Последния Съд:

„Свършекът на света означава не неговото унищожение, а преобразяване. Всичко ще се преобрази внезапно, за един миг. . . и Господ ще се яви „в слава”  на облаците. Тръбите ще засвирят силно. Ще затръбят в душата и в съвестта! Човешката съвест ще стане прозрачна. Като говори за Второто Пришествие, пророк Даниил описва как Старият по дни, Съдията, седи върху Своя престол, а пред Него има огнена река (Дан. 7:9-10). Огънят е елемент, който служи за очистване, прочистване: изгаря греховете. Горко на човека, у когото грехът е станал част от природата му; огънят ще го изгори.

Този огън ще се разгори в човека; като гледат Кръста, някои ще се възрадват, но други ще изпаднат в объркване, ужас и отчаяние. Така хората за миг ще се разделят. Състоянието на душата на човека ще го постави от едната или от другата страна – отляво или отдясно.

Колкото човек в живота си по-съзнателно и усърдно се подвизава за Бога, толкова по-голяма ще бъде радостта, когато чуе думите: „Дойдете вие, благословените”. И обратно: същите думи ще призоват огъня на ужаса и мъченията за онези, които не са Го потърсили, които са Го отбягвали, воювали са с Него или са Го хулили в живота си.”

При Второто Пришествие няма да има свидетелски показания или писмени протоколи! Всичко е записано в душите на хората и написаното, тоест  книгите ще се отворят на Съда. Всичко ще стане прозрачно за всички и за всеки отделно. Някои ще ликуват, а други ще се мъчат.

Когато „се отворят книгите”, ще се види, че корените на всяко зло се намират в душата на човека. Например, някой е бил пияница или е потънал в разврат; някои хора мислят, че грехът умира, когато тялото умре. Не! В душата е имало влечение към греха и този грях се е услаждал на душата, но ако тя не се е покаяла и освободила от него, на Страшния Съд ще има същото греховно желание. Тя никога няма да задоволи това желание и върху нея ще връхлети мъчението на омразата – в мъчителното си състояние тя ще обвинява всички, ще мрази всички и всичко. „Там ще бъде плач и скърцане със зъби” – в безсилието на злобата и в неугасимия огън на омразата.”Огнената геена”. . . такъв е вътрешният огън. „Тук ще бъде плач и скърцане със зъби”. Това е състоянието на ада.” (Архиепископ  Йоан Максимович, Последният съд (Второто пришествие),. Православное слово, Ноември-декември, 1966. сс. 177-178 – Αρχιεπισκόπου Ιωάννου Μαξίμοβιτς, «The Last Judgement» (Δευτέρα Παρουσία), περιοδικό «Orthodox Word» (Νοέμβριος – Δεκέμβριος 1966) τ. 177-178; превод: Константин Константинов)

И в цитатите от двамата светии няма и помен от описанието на шизофреничния и тираничен бог, който търси мъст заради престъпването на волята му, бога, в който вярва отец Божидар. Бог е Любов и у Бога няма промяна. Бог обича Своето творение. Никъде св. Силуан, нито св. Исаак, нито св. Йоан Шанхайски не отричат адските мъки – напротив! Адът е бил реалност за св. Силуан цели 15 години, за св. Исаак – 30 години! Но нас ни съди и ще ни съди Божията любов, и тук и сега трябва да се научим да възлюбим Бога, ближните си и да намразим страстите си, за да можем да живеем в блаженството на вечността.

Не е достатъчно само да четем Писанието. И протестантите го четат и му вярват дори до степен на издигането му в идол. Писанието трябва и да се живее, както са го правили Божиите угодници и светии на Православната църква – св. Силуан Атонски, св. Исаак Сирин, св. Йоан Шанхайски и безброй други.

Advertisements

1 Comment on Кое Писание са чели св. Исаак Сирин и св. Йоан Шанхайски?

  1. Еразъм // 12/01/2017 в 17:23 //

    „Аз обичках Божо Главев но той похули рока, отрече се от рока измисли червената овца и стана изоглавев“.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: