Човек гледа на лице, а Господ гледа на сърце

admin-ajax„Аз не гледам тъй, както човек гледа, защото човек гледа на лице, а Господ гледа на сърце“ (1 Царства 16:7)

Неслучайно онези, които се събират около Иисус Христос, често са именно тези, които обществото е в някаква степен маргинализирало –  хората с нисък социален статус, жени, грешници, страдащи от душевни и телесни заболявания. Онези, за които другите са си изградили нереален, пък бил той и много „обоснован“ образ. В тях Христос вижда нуждата им, но и духовния им потенциал. Такъв е случаят с бъдещия апостол Матей. Преди да стане апостол, той е бирник (или митар), тоест практикува професията на данъчен служител. Бирниците тогава, са известни със своите злоупотреби над населението, а и са разглеждани като символ на подтисническата римска власт. Поради тези причини и са ненавиждани от населението. Нямаме причини да смятаме, че отношението към Матей е било по-различно. И докато сънародниците му виждат в него един предател, някой, на който меко казано не може да се вярва, в него Господ вижда своя бъдещ апостол, който ще се заеме със задачата да разпространява благовестието. В своето евангелие Матей ни казва, че Иисус минава покрай него и му казва: „върви след Мене“, което и Матей прави. След това в къщата на последния сядат на трапеза Иисус, заедно с грешници и митари – може да се предположи, колеги на Матей. Иисус иска да им говори за Божието царство и как да влязат в него. Фарисеите обаче, които виждат това, са скандализирани. За тях е грешно праведникът да общува с неправедните. На отправения от тяхна страна укор към Иисус защо прави така, Той отговоря, че здравите нямат нужда от лекар, а болните – тоест изцелен може да бъде само онзи, който осъзнае, че е болен (грешен), че има нужда от помощ, че има нужда от Лекар. Онези обаче, които са самодоволни от собствената си праведност не могат да бъдат изцелени от болестите си, защото още не осъзнават необходимостта от провеждане на лечение. Явно митарите и грешниците се възприемат като болни и затова търсят Иисус. Но фарисеите не могат да видят това или по-точно не искат. Те в себе си виждат не злото, а доброто, не недостатъците, а положителните си качества. Мнозина от тях се съсредоточават върху външната, ритуалната част на нещата, смятат, че човек е направен за съботата, а не съботата за човека, те комара прецеждат, а камилата поглъщат, дават десятък от кимион и копър, а са оставили правосъдието, милостта и вярата. Или в крайна сметка те са онези, които забравят, че не външното, а онова, което изхожда от дълбините на човешката личност, осквернява човека. Христос е обаче Този, пред Когото маските падат, пред Когото не можем да скрием истинската си същност. Затова и Той, заради лицемерната им праведност, ги оприличава на варосани гробници (срв. Мат. 23:27-28). Както сред юдеите тогава, и в наши дни има хора, заменили Християнството с някаква идеология, които се гнусят да общуват с „грешници“ (каквито са всички, и те самите), за които обрядът е по-важен от съдържанието му, които се възприемат като праведни и чисти, но нямат любов, за които православието е етническо или религиозно наследство, което трябва да се пази, но не и да се живее, които са „православни“, но не и християни[1]. Когато и ние, хората от XXI в., се държим по този начин, се оприличаваме на фарисеите от времето на Иисус, за които Той говори и чието поведение често порицава.

В друг случай Иисус посещава дома на един фарисей. Една жена, която е блудница[2], разбира, че Иисус е там, отива при Него и започва да плаче, мажейки краката Му с миро. В резултат на това фарисеят изразява съмнение в мислите си, че Иисус е пророк, защото, според него, ако Иисус наистина беше такъв, Той щеше да знае, че жената е грешница и следователно не би я оставил в близост до Себе Си. В отговор Иисус му отговаря, че нейните действия са израз на покаянието и любовта й, заради което Той й прощава греховете: „прощават й се многото грехове, защото много обикна, а на когото малко се прощава, той малко обича“ (Лука 7:47). Фарисеят вижда греха, а Иисус вижда любовта й към Него, и делата ѝ като израз на тази любов.

При разпъването на Иисус на Кръст, от двете Му страни са разпънати още двама разбойници. Кръстната смърт в Римската империя е наказание, което е считано за най-позорно, и е прилагано обикновено срещу извършители на тежки престъпления. Докато единият от разпънатите се подиграва на Иисус, другият му отговаря, че те получават справедлива за делата си присъда, а Иисус е невинен. Същият разбойник, след това, очевидно вече признал вината си – и в себе си, и пред другите, и признал, че страда справедливо заради нея, моли Иисус да си спомни за него, когато отиде в Божието Царство. И ако приемем, че тогавашното общество и съд са виждали в лицето на разбойника един престъпник, удостоен заради делата си, с позорна, кръстна смърт, Иисус му казва „днес ще бъдеш с Мен в рая“. Той се фокусира върху преобразената му същност, върху сърцето му, и вижда там неговото покаяние. Иисус гледа по различен начин на човека и в резултат на това вижда в него неподозирани от другите неща.

Господ не гледа на човека по начина, по който гледат хората. Той иска не да унизи човека, а да го въздигне, не да му отмъсти заради греховете му, а да го излекува. Неговата крайна цел за нас е спасението ни и вечната ни радост в Бога. Затова и става Човек, живее, страда на Кръста и възкръсва. Към всички нас е отправен Неговият призив: „Дойдете при Мене всички отрудени и обременени, и Аз ще ви успокоя; вземете Моето иго върху си и се поучете от Мене, понеже съм кротък и смирен по сърце, и ще намерите покой за душите си“ (Мат. 11:28-29).

Автор: Атанас Ваташки


[1] Вж. трезвата статия на Ренета Трифонова (Православие без Христос): https://zadrugata.com/

[2] Жена с леко сексуално поведение

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: