Папа Франциск обясни защо парите не могат да ни спасят

784599

Православната църква, или по-точно казано Църквата, има за цел спасението на човека, следвайки Божия план за това. Ние, макар и незначителна, но което е по-важно,  все пак част от Църквата, живеем в света. Имаме досег със света и следвайки посланието, което Господ ни предава с Притчата за Митаря и Фарисея, не се опиваме от собственото си достойнство, знаем че всичко което имаме и можем да имаме, включително и спасението ни е от Бог, не от нас самите. Затова и не отричаме шанса за покаяние и спасение на никого. Нещо повече, надяваме се и се молим за спасението на всеки човек. Затова и търсим Бог у всеки човек. Дори в разделение, дори в схизма, дори в разкол, дори в ерес, всеки човек би могъл да ни насочи и към Истината. Поради това, без да коментираме, без да одобряваме и без да осъждаме, ние довеждаме до знанието на своите читатели всеки призив, който смятаме за правилен…

Папа Франциск предупреди за „скритите жертви“ на капитализма, идолопоклоничеството към парите и фалшивата благотворителност. В обръщението си на среща с предприемачи, той ги посъветва да работят за промяна на системата, която създава жертви, не просто да помагат на хората постфактум.

„Предприемач, който просто приема ролята на Добрия самарянин извършва само половината от длъжността си: той се  грижи за днешните жертви, но не и за това, да има по-малко жертви в утрешния ден“, посочи той на среща, посветена на проекта „Икономика на общението“ на Движението на фоколарите.

„Първият дар на предприемача е неговата или нейната собствена личност: парите ви, макар и важни, са нещо второстепенно“, каза той и продължи „Парите не спасяват сами по себе си, ако не са придружени с дара на личността. Днешната икономика, бедните, младежта, се нуждаят преди всичко от вашия дух, от вашето братство, предложено с уважение и смирение и чак след това от вашите пари“.

Около 1100 участници в проекта „Икономика на общението“ от 49 страни взеха участие в срещата с Папата. Проектът е започнат от основателя на Движението на фоколарите Киара Любик през 1991 г. в Бразилия като отговор на мизерията в бедняшките квартали на Сао Паоло. Тя приканва предприемачите да създават компании, които могат да помогнат за намаляването на бедността и да култивират „култура на даряването“.

Папа Франциск отбеляза положителната природа на тази работа, която според него ни предоставя начин да не забравяме за бедните.

„Когато капитализмът прави от стремежът към печалбата своя единствена цел, той изпада в риска да се превърне в идолопоклоничество, във форма на религиозно преклонение“, отбеляза той.

„Принципната етическа дилема на този капитализъм е създаването на отритнати хора и след това опитите да ги скрием, да се направим, че те не съществуват“, продължи Папата. „Най-сериозната форма на бедност за една цивилизация е когато тя вече не е в състояние да забелязва своите бедни, които са първом отритнати, а след това и прикрити“.

Той посочи например авиокомпаниите, които засаждат гори, за да компенсират вече причинените вреди на околната среда и компаниите, предлагащи хазарт, които плащат за лечение на пристрастените към хазарта.

„И денят, в който оръжейната индустрия финансира болници, за да бъдат лекувани децата, осакатени от произведените от тях бомби, тази система достига своя апогей“, каза Папата.

„Капитализмът познава благотворителността, не духовното общуване“ посочи също Франциск. „Много по-просто е да дадеш част от приходите си, без да срещнеш хората, които приемат тези трохички, без да се докоснеш до тях. А вместо това дори само пет хляба и две риби могат да нахранят цялото множество, ако те са споделени от цялото ви сърце. Според логиката на Евангелието, ако някой не дава всичко от себе си, той не дава достатъчно“.

Папата препоръча практиката на „Икономиката на общението“, която се състои в грижата за жертвите на икономическата система и в изграждането на система, която да не причинява създаването на толкова много жертви.

„Ние трябва да работим, следователно, за промяна на правилата на играта в социално-икономическата система“, каза той. „Имитирането на Добрия самарянин от Евангелието не е достатъчно“.

Ако всеки, който попадне на жертва трябва да и помогне, още по-важно е да се действа преди престъплението или трагедията, борейки се с формите на грях, създаващи разбойници и жертви“.

Папа Франциск използва, също така, силни думи относно идолопоклоничеството към парите.

„Във все по-голяма степен богинята на късмета е новото божество за част от финансовата система и най-вече за хазарта, който разрушава милиони семейства в света и на който вие с право се противопоставяте. Това идолопоклоническо преклонение е предлага нещо подменено, сурогат на вечния живот. Предлаганите продукти остаряват и се износват, но ако имам пари или кредитна карта аз мога веднага да купя други и така да попадна под заблудата на побеждаващата ме смърт“.

„Ние няма как да разберем новото Царство, предложено ни от Иисус, освен ако не се освободим от идолите, измежду които парите са едни от най-силните“, продължи Папата.

Той даде висока оценка на проекта „Икономика на общението“.

„Най-добрият и най-практичния начин да избегнем превръщането на парите в идол е да ги споделяме с останалите, преди всичко с бедните, или да подпомагаме младите хора да учат и работят, избягвайки изкушението на идолопоклоничеството чрез духовното общение“, каза папа Франциск.

Това е начинът да кажем на парите „Вие не сте Господ“.

Папата предупреди, че докато постоянно се появяват нови начини и усилия за борба срещу бедността и подпомагане на бедните, но същевременно не се говори достатъчно, че капитализмът създава отритнати хора, на които след това с радост помага.

Папата цитира притчата за Блудния син. Човек трябва да подражава на бащата от притчата и да очаква съгрешилия да се завърне, за да му покаже своята милост. Човек не трябва да бъде възпрепятстван от „меритокрацията“, от доволството от самия себе си. Папа Франциск посочи, че е провокиран от по-големия брат от притчата и от „многобройните, които отричат милостта в името на гордото самодоволство“.

„Предприемачът на общението“ е призован да направи всичко възможно дори този, който е съгрешил и е напуснал дома си да може да се надява на работа и на достойно заплащане, а не да е петимен да се храни заедно със свинете“, каза папата. „Никой син, никой човек, нито дори най-размирния не заслужава отпадъци за храна“.

Папата отбеляза, че 25 години от създаването на проекта на фоколарите показват, че духът на общението и бизнесът трябва да израстват заедно. Макар че проектът е относително малък в глобален мащаб, но „за вкусът има значение качеството на солта, не нейното количество“.

„Всеки път, когато хората, народите, дори Църквата са обмисляли спасяването на света в цифри, те са създавали мощни организации, забравяйки за бедните“, допълни папата. „Ние спасяваме стопанството си бидейки солта и кваса: трудна задача, защото всичко се разваля с времето“.

Той подчерта ролята на реципрочността в живота. Общението е едновременно споделянето и преумножаването на благата.

„С посяването на добрите семена на общението вие сте дали началото на дълбока промяна в представата за това, как трябва да работи бизнеса“, заяви папа Франциск пред събранието.

Текст и превод: Христо Георгиев, източник: Catholic News Agency

http://www.catholicnewsagency.com/news/pope-francis-explains-why-your-money-wont-save-you-42229/

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: