Когато хората напускат Църквата, остава рана, която боли

Vassa Larinaавтор: монахиня Васа Ларина

Наистина ли в Църквата няма пълно единство? В тези дни, когато встъпваме във Великия пост и си спомняме за изгонването на Адам от Рая, и познавайки себе си в плача на Адам, бих искала да поговорим за несъвършенството на църковното единство в този свят.

Няма да говоря за нещо радикално ново, но преди всичко бих искала да задам няколко въпроса. Може би вие имате, или вашите приятели имат пораснало дете или тийнейджър, който вече не ходи на църква? Аз лично имам няколко такива приятели.

Може би имате познати, с които сте общували, когато сте били деца и които вече не пристъпват към Чашата заедно с вас? Например заради различия в календара или заради съюза с Москва, както е в моята църква. Заради това много енориаши напуснаха моята църква. Имаме ли това единство?

Или пък да задам въпрос за една друга категория хора. Всички ние познаваме хора, които никога не са били православни и принадлежат към друга общност. При това те водят благочестив живот и са предани членове на своите общности. Нима Православната църквата в течение на вековете не се е грижила за тези членове, които са били отделени от нейното Тяло?

Когато хората напускат Църквата, те не просто напускат някаква организация, но те се откъсват от нея и остава рана, която ни боли. Мисля, че ние като членове на Църква трябва да сме съпричастни на тази болка.

Сега да погледнем дали се е променило отношението на Църквата към тези, които са се отделили от нея, без значение кога това се е случило.

Защо да не си спомним притчата за изгубената овца, която ни е разказал Господ? Добрият Пастир оставя 99-те овци, за да намери единствената изгубена. Дали Господ се безпокои за тези, които са се отцепили от Църквата? Аз мисля, че да.

А какво казват Светите Отци по тази тема? Например в любимата на всички ни книга „Пидалион“ (Сборник с каноните на Православната църква с тълкувания на преп. Никодим Светогорец).

От една страна, ние вярваме в Едната, Свята, Съборна и Апостолска Църква. И изповядваме едно кръщение за опрощаване на греховете, нали така? Да. Но нима в течение на много векове не сме приемали, не сме прекръщавали дори тези, които са били кръстени в ереси? Приемали сме ги.

Това е 7-ми канон от Втория Вселенски събор. На Втория Вселенски събор арианите и македонианите били приети обратно в Църквата без повторно кръщение. Имало ли е смисъл в това? Все пак това са всеизвестни тринитарни ереси.

А днес в текстове, които се въртят в т.нар. „православен интернет“ по повод този канон се заявява, че никой от тези, които принадлежат към тринитарните ереси, не може да бъде приет обратно без повторно кръщение. Да, но там всичко е написано черно на бяло.

А сега нека да си припомним първото правило на св. Василий Велики. Той казва, че не е съгласен с епископите от Азия, които са решили да приемат някои схизматици без повторно кръщение. И св.Василий, и свещеномъченик Киприан Картагенски, който е живял един век по-рано, са смятали, че еретиците и схизматиците е трябвало да бъдат кръстени наново. Но въпреки това св. Василий казва, че заради „икономията“ в домостроителството на спасението (защото „икономията“ не е просто метод за интерпретация на каноните, а целта на всички канони, както ни го показва св. Василий), той ще приеме това решение.

Следователно има ли само един начин за интерпретация и прилагане на каноните? Не. Защо не?

Защото ние сме Църквата на Светия Дух и служението на всички наши йерарси, както и служението на всички членове на Църквата, е служение на Духа, както ни напомня апостол Павел в 2-то си Послание до Коринтяни, стих 3:6: „Той ни е дал способност да бъдем служители на новия завет, не на буквата, а на духа; защото буквата убива, а духът животвори.“

Ето това нещо трябва да вземем предвид. Светите канони в никакъв случай не са окови, които в течение на много векове са сковавали Църквата. Обратно, Църквата прилага каноните свободно, в което се съдържа и свободата на Духа.

Днес, започвайки поста с Неделя на прошката и спомняйки си за плача на Адам, бих искала да призова всички да разберат, че това начало на поста е напомняне за нашите немощи.

Ние наистина сме немощни. Ние продължаваме да се заяждаме за употребата на думата „църкви“, използвана с църковна пастирска мъдрост и в дипломатически контекст (ако нямате нищо против), вместо просто да започнем да водим диалог на любовта.

Нима ако седнем на една маса с гръко-католици, например, ние ще ги наречем униати? „– Здравейте, униати!“ Това добро начало на диалога ли е?

Нима всеки здравомислещ, цивилизован човек не разбира, че така не бива да се води диалог? Ние наричаме хората така както те самите наричат себе си.

Следователно мисля, че Православната църква просто трябва да продължи в Духа на нашия Господ Иисус Христос да се грижи и да полага всички усилия, за да върне в стадото онази изгубена овца, дори ако това направи нещастни останалите 99.

превод: Мартин Димитров

Advertisements

1 Comment on Когато хората напускат Църквата, остава рана, която боли

  1. Пламен // 29/04/2017 в 07:39 //

    Хората напускат църквата, когато са разочаровани или се чувстват осъдени! Хората напускат църквата, защото не знаят как да станат християни, напускат църквата, защото не могат със свои сили да станат християни.

    Ако християнинът все се опитва да живее праведен, аскетичен живот без грях- това някой ден ще го доведе до духовно падение.

    Кое ни прави християни?

    Ходенето на църква правили ни християни? Не!

    Вземането на Свето Причастие правили ни християни? Не.

    Морала, етиката, добрите дела, външното благочестие правят ли ни християни? Не.

    Въпросът кое ни прави християни е грешен?

    Правилният въпрос е кой ни прави християни? Кой?

    В Новия Завет е писано, че Иисус Христос е казал „Аз съм пътят, истината и животът. Никой не идва при Отца, освен чрез мен“.

    “ Аз съм светлината на света. Аз съм хлябът на живота“.

    Иисус Христос не е давал ново учение, което трябва да се изучава или спазва, подобно на Буда, Мохамед или Конфуций.

    Всичко е в личността на Иисус Христос.

    Новият Завет е свързан с личността на Иисус Христос.

    Учението на Иисус Христос е свързано с Неговата личност.

    Християнин те прави сам Иисус Христос.
    Иисус Христос те прави християнин с Неговото въплъщение, страдание, смърт и възкресение.
    Иисус Христос те прави християнин с Неговото спасително дело!

    Ти си християнин, само когато имаш духовно общение с Иисус Христос. Ти си християнин, само в личността на Иисус Христос.
    Иисус е казал “ Вие сте пръчките. Аз съм лозата. Без мен нищо не можете да направите“.

    Тайната да си християнин се крие в личността на Иисус Христос!

    Никога няма да станеш християнин, като се опитваш постоянно да се бориш със свои сили и да живееш добродетелен живот, с външно благочестие.

    Да имаш външно благочестие, но да си отречен от силата Му, това не те прави християнин.

    Ние отиваме в храма само за Иисус Христос, за да бъдем с Него , защото той ни прави християни.

    Монасите в пустинята, светиите на православието никога не са станали християни със свои сили, не са станали християни с външно благочестие или пост.

    Светиите на православието са имали общение с Иисус Христос. Сам Иисус ги прави християни. Те са живеели в Иисус Христос.

    Много обикновени православни миряни или свещеници, ще ми кажат: Ако не постиш – ти не си православен! Ако не си взел Свето Причастие- не си православен!

    Всичко това не те прави християнин.

    Постенето, Светите тайнства, богослужението имат само една цел –
    Да те направят да бъдеш в Иисус Христос, да имаш общение с Него! Защото Иисус Христос те прави християнин!

    Това е тайната на християнството: в личността на Иисус Христос!

    Първите най древни християни са имали нарисуван таен символ риба. На гръцки език Ихтис. И- Иисус, Христос, Т-Теос, С- Сотир.
    Това ще означава Иисус Христос Божи син Спасител. На гръцки Сотир означава Спасител.

    

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: