Новият календар и папският календар

gortinos2Автор: митр. Йеремия Фундас

Ние не следваме Григорианския или, както още го наричат, папския календар, а т. нар. поправен Юлиански календар, който коригира с 13 дни използвания дотогава Юлиански календар. Между „новия календар“ и Григорианския, който следват папистите, съществуват основни разлики.

Григорианският календар, въведен на Запад, пренебрегва решението на Първия вселенски събор относно празнуването на Христовата Пасха – Великден, а именно – то да бъде винаги в първата неделя след първото пролетно пълнолуние (т.е. първото пълнолуние след пролетното равноденствие, бел. прев.). Следователно, този календар нарушил пасхалния цикъл (пасхалията), който сме наследили от светите отци и нашето Свещено Предание. Трябва да се знае, че поправеният Юлиански календар, който ние следваме, изобщо не засяга пасхалията. Така че старокалендарните зилоти грешат много, когато казват, че ние сме анатемосани, защото уж следваме папската пасхалия.

В допълнение към тази основна и важна разлика между двата календара, има и друга, втора, чисто времева: на всеки 4 века поправеният Юлиански календар има 100 високосни години (когато февруари има 29 дни), докато Григорианският има само 97 високосни години. Това означава, че след около 1600 години разликата между нашия календар и Григорианския отново ще бъде 13 дни.

Следователно, едно е Григорианският календар, който засегнал пасхалията и срещу който има съборни решения, а друго е поправеният Юлианския календар, въведен от Еладската (и Българската, бел. прев.) църква.

Накрая, трябва да знаем, че в своята практика Църквата може дори да промени свое по-ранно съборно решение, имащо само временен (и времеви) характер, ако и доколкото то не се отразява на догматичните истини на вярата ни, както разглежданата промяна на календара.

От списание „Θυμίαμα“, ноември 1990 г., бр. 3 (стр. 93 – 94).

източник: http://oodegr.co, превод от гръцки: Алексей Стамболов

3 Comments on Новият календар и папският календар

  1. Айдее, модернистите пак почнаха песента. Алооу осъзнайте се бе, поспрете се, малко ли са ви раздори, разпри, разколи и тем подобни в църквата? Какво напъвате да защитавате некакво статукво на некъв си пауър естаблишмент? Който разделя църквата разделя телото Христово. Господ ще си иска сметка за това нещо на страшния съд. Не че календара е проглем, апостола е казал може дори и идоложертвено да се яде. Ама ако ще съблазняваш другите тогава си у лево. Така че изтрийте тия пропагандни тиради на некви гърчоля и работете в полза на единството на църквата.

  2. То всичко може да разделя. И юлианският календар включително. Трябва да се постъпва правилно, а кой иска да се цепи, това си е негова работа. Той винаги може да си намери повод и ако не е календара, ще е нещо друго.

  3. Виж са Насо, зарежи тая мантра къде я разтегат апологетите на папския календар. Зилотите се били цепили защото са боклуци, а модернистите били пичове. Ае стига с тия глупости. Вместо да радаете за да се обедините със разпръснатото стадо, вие ги осъждате и хулите. Папския календар е вкаран по масонски, секуларистки и икументистки причини, обаче зилотите са лошите. Защо са лоши, защото не припяват на естаблишмента ли? То си е ясно чие начинание е тоя календар къде така разпръсна православните та от тогава насам си вадат очите. Един шнур за папския календар, и за всичките му адепти.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: