Въведение Богородично

112

Автор: митрополит Антоний Сурожски

В името на Отца и Сина и Светия Дух.

В началото на Рождественския пост благоговейно празнуваме Въведението на Божията Майка в храма. Храмът е Божий жребий, място, което Му принадлежи неотлъчно, място, където нито мислите, нито чувствата, нито волята може да бъде друга, освен Божия.

И ето, че Пречистата Дева Богородица в младенческите Си години бива въведена в храма Господен, встъпва там, където освен Бога и Неговия път, няма нищо друго. Тя влиза с молитва, Тя предстои пред Живия бог, Тя се предава на свят за жените труд, който може да бъде израз на любов и грижа, само ако сърцето на човека е достатъчно чисто. Потопена в тази стихия на Божественото присъствие, Тя възраства от година на година в пълнотата на Своята зрялост. И когато се появява пред Нея великият Архангел на Благовещението и Й възвестява за това, че тайнствено и непостижимо, ще се роди от Нея Господ, Тя Му се отдава безусловно, в трепет и смирено послушание: Ето рабинята Господня, да ми бъде по волята Му…
За тези години на всецялостно потапяне в тайната Божия, в тайната на любовта, Тя станала способна да приеме Този, чрез Когото спасителната, преобразяваща, жертвена и кръстна Любов навлиза в света. Свети Григорий Палама ни казва, че без съизволението на Неговата земна Майка би било невъзможно въплъщението на Сина Божий така, както и без волята на Небесния Му Отец. Потапяйки се всецяло в Божията воля, в тайната на любовта към Него и към Неговата твар, Тя могла да произнесе името Божие – свято, тайнствено име, което съвпада с Неговата личност – във всичките Си мисли, с цялото Си сърце, с цялата Си воля и с цялото Си тяло; и това Слово станало плът, и затова ние благоговейно съзерцаваме тази неповторима, единствена святост на Божията Майка.

Но не напразно този празник е поставен като преддверие на нашето шествие към срещата ни с Христовото Рождество, с въплъщението на Словото Божие. И ние трябва така да се подготвим, така да се задълбочим, така да очистим своето сърце, да осветим своите мисли, да обновим своята воля, да осветим и своята плът, че вечният живот, явен в Христос, да може и в нас да се роди. И за да можем ние, потопени в Неговата смърт, да въстанем с Неговото Възкресение в деня на нашето кръщение, да можем действително така да се сраснем с Него, така да бъдем с Него едно, както са едно членовете на тялото ни и както цялото тяло е едно с главата.

Божията Майка родила в света творческото Слово и въплътената Любов. И на нас ни е дадена молитвата, верността към евангелския път, любовта към Бога и към ближния, отричането от самите себе си, отдаването ни без остатък на Бога и на нашия ближен. На нас ни е дадено да се съединим с Бога така тайнствено, че и ние да възкръснем с Христа и в Христа. Пред нас сега предстои път; да преминем този път не просто в очакване на чудото, а да станем живи и творчески участници в него, за да се роди Господ и с Него да се роди и в нас нова, ликуваща, всичко побеждаваща любов и вечен живот. Амин.

%d0%b2%d1%8a%d0%b2%d0%b5%d0%b4%d0%b5%d0%bd%d0%b8%d0%b5-%d0%b1%d0%be%d0%b3%d0%be%d1%80%d0%be%d0%b4%d0%b8%d1%87%d0%bd%d0%be

Въведение Богородично, икона на Антоанета Кисьова

История на празнуването на Въведение Богородично
Както казва Църковното Предание, празникът на Въведение в храма на Пресвета Богородица е бил известен още в първите векове на християнството. Св. равноапостолна царица Елена (250-300 г. от Р. Хр.) построила храм в негова чест, а през IV в. за Въведение Богородично пише и св. Григорий Нисийски.
Широко разпространение този празник получава една през IX в., а Георги Никомидийски и Йосиф Песнописец съставят два канона за богослужението на този ден.

Иконография на Въведение Богородично
На иконите, посветени на Въведението на Св. Богородица в храма, Божията Майка се изобразява в центъра на композицията. Тя носи мафорий – традиционната дреха на омъжените жени. С нея са и светите праведни (наречени богоотци) Йоаким и Анна – нейните родители, които я водят в Йерусалимския храм.
Храмът се изобразява във вид на шатра над престола. Свещеник Захария – бъдещият баща на св. Йоан Предтеча, посреща Дева Мария. На иконата виждаме също стълба с петнадесет стъпала, която според Свещ. Предание тригодишната Богородица преодоляла самостоятелно, без помощта на възрастните.

Молитви и църковни песнопения на празника
Тропар, глас 1
Днес на Божието благоволение пред образа и на човеците проповядваното спасение,
Дева, в храма ясно се явява и Христа предвъзвещава на всички;
Тъй и ние велегласно да възгласим:
радвай се, изпълнение на промисъла на Жизноподателя.

Кондак, глас 4
Пречистият храм на спасителя, многоценният чертог и Дева,
свещеното съкровище на славата Божия,
днес се въвежда в дома Господен,
съпровождана от благодатта на Божествения Дух;
нея възпяват ангели Божии: тази е небесното селение.

Превод: Ренета Трифонова, източник: http://foma.ru/vvedenie-vo-xram-presvyatoj-bogorodiczyi.html

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: