Защо на някои икони св. Йоан Кръстител се изобразява с крила?

07-ioan-4-e1441878001206„Този е, за когото е писано: „ето, Аз изпращам пред лицето Ти Моя Ангел, който ще приготви Твоя път пред Тебе“(Мат. 11:10).

Обикновено светият пророк и Кръстител Господен Йоан се изобразява като аскет със слабо лице и хлътнали бузи, с дълги разбъркани коси и брада и в груби одежди от камилска вълна. Именно такъв образ на суровия отшелник рисува Евангелието и такова изображение на пророка е изписано на древна синайска икона от VI век, като най-близко до историческия образ на Кръстителя.

Обаче има и друго, по-рядко изображение на Йоан Кръстител във вид на ангел с крила. Това изображение носи символичен характер и се нарича „Йоан Предтеча – Ангел на пустинята”.

В основата на това изображение са свещените книги, в които свети Йоан Кръстител се сравнява с ангел. В старозаветната книга на пророк Малахия има такова пророчество: „Ето, Аз пращам Ангела си, и той ще приготви пътя пред Мене, и внезапно ще дойде в храма Си Господ, Когото вие търсите“ (Мал. 3:1). В Новия Завет то се съотнася с фигурата на Йоан Предтеча (Мат.3:1–12; Марк.1:1–8; Лук.3:1–17). В светоотеческите тълкувания аскетическият живот на пророка се възприема като предобраз на монашеския подвиг и като подобие на непорочния живот.

В този си образ свети Йоан държи в едната си ръка свитък с надпис: „Покайте се, защото се приближи царството небесно“, а в другата – жезъл, който завършва с кръст на върха, като символ на духовна власт и сила.

На иконите с този образ обикновено в единия, десен ъгъл е нарисувано стилизирано дърво със забита секира в него, символ на Страшния съд, съединяващ човека с Бога и според думите на пророка: „И секирата лежи вече при корена на дърветата; затова всяко дърво, което не дава добър плод, бива отсичано и хвърлено в огън“ (Мат. 3:10). В другия край се изобразява отсечената глава на Предтечата, според историческото евангелско събитие – Отсичане на главата на св. Йоан Кръстител. На много икони свети Йоан се изобразява прав, държаш в едната си ръка жезъл, а в другата – своята отсечена по заповед на Ирод глава, поставена върху блюдо.

За първи път този иконографски сюжет се появява във Византия. Най-ранният пример се отнася към края на XIII век в базиликата „Св. Ахилий“, в Преспа. В древноруското изкуство изображението на Йоан Кръстител в образ на ангел се разпространява значително по-късно: образът става любим и започва широко да се използва през XVI–XVII век.

Превод, допълнение и обработка на материала: Ренета Трифонова, източник: foma.ru

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: